Mateřská škola U tří žab

Mateřská škola U tří žab
MATEŘSKÁ ŠKOLA U TŘÍ ŽAB
Robert Fulghum: Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce
ODESLÁNÍ

Vzdělávací program MŠ

Mateřská škola Český Krumlov, Vyšehrad 168

ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

 

 

 

 

 

 

„Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce“

 

 

 

 

 

 

 

Školní vzdělávací program je v platnosti od 1.září 2024 a jeho účinnost je plánována na období 3 let s pravidelnou aktualizací na základě evaluační činnosti. Byl projednán na pedagogické radě dne 27.08.2024.

 

 

 

 

 

Vydala: Iveta Garajová- ředitelka MŠ

 

 

 

 

 

OBSAH

 

 

 

 

1 Identifikační údaje o škole

2 Obecná charakteristika školy

3 Podmínky vzdělávání 

3.1 Věcné podmínky

3.2 Životospráva a zdravotní péče

3.3 Psychosociální podmínky

3.4 Organizace 

3.5 Řízení školy

3.6 Personální zajištění

3.7 Spoluúčast rodičů

3.8 Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami

3.8.1 Jazyková příprava dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka

3.9 Vzdělávání dětí nadaných

3.10 Vzdělávání dětí od dvou do tří let

3.11 Spolupráce se ZŠ

3.12 Spolupráce se zřizovatelem

3.13 Spolupráce s veřejností

4 Organizace vzdělávání

4.1 Distanční vzdělávání

5 Charakteristika vzdělávacího programu

6 Vzdělávací obsah

6.1 Integrovaný blok č. 1

6.2 Integrovaný blok č. 2

6.3 Integrovaný blok č. 3

6.4 Integrovaný blok č. 4

7 Evaluační systém

 

 

 

 

 

 

 

 

1.IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE

 

 

NÁZEV ŠVP PV

 

Vše, co potřebuji znát jsem se naučil v Mateřské škole

 

 

 

 

 

 

 

 

NÁZEV ŠKOLY

 

Mateřská škola, Český Krumlov,Vyšehrad 168

 

   

 

 

 

 

 

SÍDLO ŠKOLY

 

Vyšehrad 168, Český Krumlov  38101

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KONTAKT

 

 

tel. 380 711 946, 724 251 965

 

 

 

 

 

msvysehrad@seznam.cz

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

ŘEDITELKA ŠKOLY

 

Marie Indrová

 

 

 

 

   

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZŘIZOVATEL ŠKOLY

 

Město Český Krumlov

 

 

 

   

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PLATNOST DOKUMENTU

 

     

 

 

   

 

     

 

 

   

 

 

 

 

 

KOLEKTIV MATEŘSKÉ ŠKOLY

 

 

 

 

 

 

           

 

Marcela Špeilová - zástupkyně ředitelky

     

 

 

           

 

tým pedagogických pracovníků ( pedagogové, asistenti pedagoga)

 

 

           

 

Jiří Hadrava, Desislava Petrova, Federrico Melis - školník, školnice, uklízečka

 

           

 

Jaroslava Krchová - vedoucí stravovny

     

 

 

           

 

Počty zaměstnanců jsou pohyblivé dle legislativy školství a dalších podmínek.

 

           

 

 

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. OBECNÁ CHARAKTERISTIKA ŠKOLY

 

 

 

 

Mateřská škola Český Krumlov, Vyšehrad 168 byla otevřena v roce 1964 v akci „Z“.

Škola je umístěna na kopci, uprostřed 2 zahrad v klidném prostředí obytné čtvrti Vyšehrad a sousedí s DSP Vyšehrad. Dlouhá budova je bezbariérová s čtyřmi prostornými třídami školní jídelnou a kuchyní. Součástí každé třídy jsou umývárny, které vyhovují hygienickým normám. Interiér školy je moderně i netradičně vybaven a doplněn výzdobou hlavně dětské produkce.

 Od 1.1.2002 je škola samostatným právním subjektem, příspěvkovou organizací. Tehdy měla kapacitu 100. Zvýšené požadavky ze stran rodičovské veřejnosti dopomohly k přístavbě jídelny a rozšíření šatny, což umožnilo od 14.9.2011 navýšit kapacitu na 112 dětí.

 Vybavení školy je postupně modernizováno dle finančních možností zřizovatele.

Na budovu školy bezprostředně navazuje jen částečně zrekonstruovaná velká terasa pro hry, pohybové vyžití, relaxaci, divadelní představení. Prostorná dolní zahrada nabízí velkou nafukovací trampolínu, 2 pískoviště, houpačky, skluzavky a prolézačky, mlhoviště, lanovou pyramidu. Součástí zahrady je velký i velký altán, který slouží k relaxaci, řízeným činnostem a občerstvení dětí. Pro udržení pitného režimu dětí bylo vybudováno pítko s pitnou vodou. Od jara do podzimu je v provozu i domeček s dětským WC. Zahrada je stále doplňována o nové prvky pro maximální využití ve prospěch rozvoje klíčových kompetencí dětí předškolního věku. Na horní zahradě mají děti prostor pro osvojení pravidel silničního provozu – asfaltová silnice pro ježdění na kolech, koloběžkách, odrážedlech, vozítkách. Pohybové vyžití mají děti na housenkové průlezce, houpačce , hrazdě, věži se skluzavkami, balančním můstku a slacklinových lanech.

Poloha naší školy umožňuje vycházky do blízkého i vzdáleného okolí.

Pro naplňování zdravého zdravotního stylu organizujeme vycházky do přírody, seběhnutím z kopce do centra města poznáváme naše město, historii, zámek a důležité budovy.

 

 

 

 

3.PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ

 

 

 

3.1 Věcné podmínky

 

Mateřská škola má dostatečně velké prostory. Třídy mají ve svém označení základní barvy. Jsou slunné, rozdělené na místnost se stoly a hernu s kobercem. Ke každé třídě přísluší přípravné kuchyňky a u všech tříd zrekonstruované umývárny se sprchou a toaletami. Prostorové uspořádání vyhovuje nejrůznějším skupinovým i individuálním činnostem dětí. Nábytek ve všech třídách je uspořádán tak, aby umožnil dětem samostatnou volbu hračky a její následný úklid. Všechny třídy jsou vybaveny stolky a židlemi, s rozměry vzhledem k věku dětí. Třídy jsou vybaveny dostatkem hraček a pomůcek, které jsou stále doplňovány a obměňovány. Každá třída má vytvořeny různé hrací koutky s nabídkou hraček a pomůcek zařízené dle věku dětí. Vybavení hračkami odpovídá počtu dětí i jejich věku, hračky jsou umístěny tak, aby je děti dobře viděly a mohly si je samostatně brát dle stanovených pravidel.  Ve všech třídách je dostatek pomůcek a materiálu pro výtvarné a pracovní činnosti.  Všechny třídy jsou vybaveny hudebním nástrojem (klavír, kytara), radiomagnetofonem s CD přehrávačem. Digitální gramotnost dětí podporuje data projektor ve společných prostorách jídelny MŠ, nootebook v každé třídě a další pomůcky. V šatnách jsou lavičky a skříňky s věšáky k uložení oblečení a obuvi dětí.

Vstupní chodba, chodby a šatny jsou využívány pro prezentaci dětských prací a výrobků. Nové informační tabule před vchodem do a MŠ nástěnky v šatnách jednotlivých tříd jsou jedním z informačních zdrojů pro rodiče dětí. Didaktické pomůcky jsou průběžně dle potřeb a nabídky doplňovány. Mateřská škola má jednu barevnou tiskárnu a 2 tiskárny černobílé.

 

Mateřská škola má webové stránky, které jsou pravidelně aktualizovány a obrazově doplňovány. Dalším komunikačním zdrojem je program pro mateřské školy aplikace NAŠE MŠ, která slouží pro komunikaci s rodiči, jak pro celou MŠ tak pro jednotlivé třídy. V případě potřeby pedagogičtí zaměstnanci prostřednictvím telefonů a SMS zpráv. Pro tyto potřeby byl zakoupen mobilní telefon, který je k dispozici v jídelně MŠ.

 

Po přístavbě jídelny v r. 2011 jsou prostory MŠ vyhovující. Část jídelny s podiem využíváme ke kulturním akcím pro rodiče, děti i DPS. Tento prostor rádi využíváme ke sportování ,kinu, divadelním představením i hrám. Shrnovací, dřevěná stěna mezi jídelnou a divadelní částí umožňuje využívání prostoru i dvěma skupinám dětí najednou. Ve skladu výtvarných potřeb na konci chodby má škola vlastní pec na vypalování výrobků z hlíny. Tři třídy mají ve svém vybavení pečící troubu.

 

 

 

Sborovna pro pedagogické zaměstnance s počítačem a knihovnou s odbornou a metodickou literaturou je průběžně doplňována literaturou a různým didaktickým materiálem a odbornými časopisy z oblasti pedagogiky a psychologie. Je dobrým zdrojem pro samostudium pedagogů. Bezpečnostní systém-vstup je zajištěn prostřednictvím elektronického zámku a kamerou MŠ se v 8.15 uzavírá. Třídy jsou vybaveny videotelefonem pro možnost otevření MŠ.

Mateřskou školu obklopují dvě zahrady. Vybavení zahradními prvky je řešeno do několika lokalit, aby bylo zajištěno dostatečné vyžití pro všechny děti se zřetelem k zajištění bezpečnosti. Prostorná dolní zahrada nabízí velkou nafukovací trampolínu, 2 pískoviště, houpačky, skluzavky a prolézačky, mlhoviště, lanovou pyramidu. Součástí zahrady je velký i velký altán, který slouží k relaxaci, řízeným činnostem a občerstvení dětí. Pro udržení pitného režimu dětí bylo vybudováno pítko s pitnou vodou. Od jara do podzimu je v provozu i domeček s dětským WC. Zahrada je stále doplňována o nové prvky pro maximální využití ve prospěch rozvoje klíčových kompetencí dětí předškolního věku. Na horní zahradě mají děti prostor pro osvojení pravidel silničního provozu – asfaltová silnice pro ježdění na kolech, koloběžkách, odrážedlech, vozítkách. Pohybové vyžití mají děti na housenkové průlezce, houpačce , hrazdě, věži se skluzavkami, balančním můstku a slacklinových lanech.

 

Pro pěstitelské činnosti dětí byly nově vybudovány vyvýšené záhony. Do zahrady byl umístěn hmyzí hotel. V plánu je další doplňování Postupně chceme vytvářet různá zákoutí s dalšími stinnými místy pro možnost pobytu dětí v teplých letních měsících. Záměrem je vybudování venkovní učebny. Hračky pro hry na zahradě jsou stále doplňovány a obměňovány dle potřeby. Zařízení zahrady je pravidelně kontrolováno revizním technikem. Údržbu zahrady, péči o zahradní zeleň, sekání zahrady a čistotu v okolí budovy mateřské školy zajišťuje zahradník.

Všechny vnitřní i venkovní prostory jsou přizpůsobeny antropometrickým požadavkům, odpovídají počtu dětí, jsou zdravotně nezávadné a bezpečné a jsou estetického vzhledu. Splňují bezpečnostní a hygienické normy dle platných předpisů (týkajících se např. čistoty, teploty, osvětlení, apod.). Děti se podílejí na výzdobě interiéru mateřské školy.

 

 

 

 

Záměry:

 

dle prostorových, finančních, kompetenčních, organizačních, legislativních, časových a personálních možností:

  • průběžně doplňovat a obměňovat hračky, pomůcky, odbornou literaturu a další vybavení ve třídách a sborovně
  • průběžně vybavovat další třídy ICT pomůckami - interaktivní tabule, PC apod.,tiskárny
  • doplňovat badatelské koutky -mikroskop, magnet, váhy, kutilský ponk apod.
  • pravidelnou údržbu - nátěry zábradlí, nové kryty topení, opravy dle potřeby
  • doplňování nových prvků, hraček a sportovních pomůcek na zahradě, průběžná revitalizace školní zahrady
  • rekonstrukce zahradního domku na hračky dětí
  • dokončit rekonstrukci terasy a schodiště
  • rekonstrukce oplocení dolní zahrady
  • vytvoření zeleninové a ovocné zahrádky
  • využít existující stromy a členitost pozemku k výtvoření EKO přírodního herního areálu
  • oprava signálu wifi
  • výměna sklepních oken
  • výměna okapů

 

3.2 Životospráva a zdravotní péče

  • Vlastní školní jídelna zajišťuje stravování dětí. K zajištění kvalitní stravy přispívá stálé vzdělávání personálu školní jídelny na různých seminářích i naše bylinková zahrádka.
  • Stravování v naší mateřské škole se řídí platnou legislativou v této oblasti a směrnicí ředitelky o školním stravování.
  • Velký důraz klademe na správnou a pestrou skladbu jídelníčku, výběr kvalitních potravin a zavádění nových receptur. Zaměstnanci školní jídelny spolupracují s pedagogickým personálem a společně hledají stále nové způsoby, jak naučit děti zdravému stravování. Velmi se osvědčily zeleninové a ovocné tácy, přesnídávky formou bufetu i možnost výběru nápoje v pitném režimu.
  • Interval mezi jídly stanovuje Provozní řád školy. Děti si volí i berou jídlo i nápoje samy, dbáme, aby se naučily pravidlům stolování odpovídajícím v naší společnosti. Učí se připravit stoly pro zahradní slavnosti, moštují a naplňují sušičky ovocem, které v zimě „mlsají.“
  • Po celý den je zajištěn pitný režim, jehož organizace je upřesněna v jednotlivých TVP.
  • Záměrem naší školy je naučit děti zdravému stravování, které je součástí zdravého životního stylu.

 

Mateřská škola je vstřícná při řešení problémů s omezením konzumace některých potravin u dětí, které mají diagnostikovány různé potravinové alergie, vychází z platné legislativy a postupuje dle daných doporučení.

 

 

Záměry:

  • hledat možnosti přímé spoluúčasti při přípravě jídla – prostřít, namazat si chléb, umýt, nakrájet zeleninu, udělat koláč, chléb, rohlík, zákusek, pizzu
  • navázat dobrou spolupráci s rodinou v oblasti zdravého stravování
  • snažit se ocenit práci spojenou s přípravou jídla pro druhé – poděkovat, pochválit kuchařce
  • vytvářet základy společenského chování v oblasti stravování
  • do mateřské školy přijímáme děti zdravé, bez zjevné známky onemocnění.
  • Učitelky nesmí podávat dětem žádné léky, s výjimkou žádosti rodičů doloženou potvrzením pediatra.
  • Při úrazu či náhlém onemocnění zajistí učitelka potřebnou péči a okamžitě informuje zákonné zástupce.
  • Naším záměrem je poskytnout dětem dostatek prostoru pro pohyb a pobyt venku.

 

3.3 Psychosociální podmínky

 

  • Organizaci dětí v průběhu dne zajišťuje flexibilní denní řád, který umožňuje činnosti v průběhu dne přizpůsobit potřebám a aktuální situaci.
  • Rodiče mají možnost přivádět děti dle svých potřeb, doporučená doba příchodu je 8,00 hod. Při potřebě včasnějšího příchodu jsou na ni rodiče upozorněni. Každý den jsou děti dostatečně dlouho venku, kromě zimního období i v odpoledních hodinách. Bránit v pobytu venku může jen silný mráz (pod 10 stupňů), náledí či silný vítr.
  • Odpočinek a relaxace vychází z věkových a individuálních potřeb dětí. Děti nejsou nuceny k spánku, pro starší věkovou kategorii je připravena 20-30 minutová relaxace na matracích, poslech pohádky, či relaxační hudby, s respektem individuální potřeby spánku či odpočinku jednotlivce. Pro ty, kterým stačí krátká regenerace, je připraven doplňkový program a klidná činnost dle přání dětí.
  • Adaptační proces nově příchozích dětí začíná již při samém zápisu do mateřské školy, který je zároveň dnem otevřených dveří.
  • Všechny děti v naší škole mají stejná práva, stejné možnosti i stejné povinnosti. Nikdo není zvýhodňován. Všichni zaměstnanci vytvářejí takové prostředí, v kterém se děti cítí bezpečně a spokojeně.
  • Osobní svoboda a volnost dětí je respektována, však omezena pravidly chování, které jsou ve škole stanoveny. Péče o děti je podporující, sympatizující, s jeho aktivní spoluúčastí. Snažíme se o příjemnou, nenásilnou komunikaci s dítětem jako partnerem, která navozuje vzájemný vztah důvěry a spolupráce. Postupně vyřazujeme nezdravé soutěžení dětí, pozitivně hodnotíme, chválíme, podporujeme zdravé sebevědomí dítěte, učíme dítě pracovat samostatně i ve skupině. Rozvíjíme v dětech nejen ohleduplnost, citlivost, zdvořilost a toleranci, ale i vzájemnou pomoc a podporu. Děti spoluvytvářejí jasná pravidla chování, která, znázorněná různými symboly, pomáhají formovat kolektiv dobrých kamarádů, kteří se navzájem respektují, ochraňují a pomáhají si. Pedagogové vztahy ve třídě nenásilně ovlivňují prosociálním směrem.

Záměry:

o vytvořit dobrou komunikaci a spolupráci s rodinou při nástupu dítěte do mateřské školy

o snažit se o vzájemnou důvěru

o samostudiem či DVPP získávat nové poznatky o vhodných metodách efektivní komunikace

 

3.4 Organizace chodu školy

  • Organizace chodu školy se řídí směrnicemi ředitele školy, Provozním řádem školy, Školním řádem a dalšími právními předpisy.
  • Školní řád vymezuje práva a povinnosti zákonných zástupců, kterými jsou povinni se řídit.
  • Přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání se řídí Zákonem č. 178/2016 Sb., ve znění pozdějších předpisů a Směrnicí ředitelky školy o přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání. Termín zápisu dětí k předškolnímu vzdělávání je vždy zveřejněn na webových stránkách školy, v místním tisku a na vývěsce školy.
  • Provoz školy je od 6,15 hod. do 16,30hod.
  • Od 6,15hod. je provoz školy zajištěn jednou pracovnicí v jídelně školy a stejně je též v 16,30 hod. ukončován.
  • Třídy jsou homogenní i heterogenní, o umístění rozhodují schopnosti dětí, jejich potřeby i přání rodičů, vždy ke spokojenosti dětí.
  • Řízené i spontánní vzdělávací činnosti jsou ve vyváženém poměru.
  • Denní řád vychází z potřeb dětí i nahodilých situací se zachováním intervalů mezi jídly.

Harmonogram dne je specifický pro každou třídu a je zpracován v TVP. Odpočívání dětí nemá pevný režim, je řízeno potřebami dítěte, pevná je pouze doba odpolední svačiny. Poté je využíván hlavně pobyt na zahradě ke spontánním i řízeným činnostem, většinou individuálním.

V případě výletů je organizace dne přizpůsobena daným potřebám.

 

 

Záměry:

  • využívat situačního učení při všech činnostech
  • zajistit rovné přístupy ve vzdělávání pro všechny děti

 

3.5 Řízení školy

Pravidla a kompetence zaměstnanců školy vymezuje Organizační řád a směrnice ředitelky. Týmová práce, respektování a vzájemná spolupráce jsou nedílnou součástí při vytváření prostředí přátelství, důvěry a otevřenosti. Ředitelka dává prostor pro spoluúčast při řízení všem zaměstnancům, jejich názory přijímá a umožňuje spolurozhodování.

ŠVP PV je výsledkem celého týmu školy, tedy i provozních zaměstnanců, vychází z hodnocení školy.

Na akcích pro rodiče se v různé míře podílejí všichni zaměstnanci školy.

Škola spolupracuje se zřizovatelem, PPP, SPC, ZŠ, ZUŠ, Městskou knihovnou

Záměry:

  • vést všechny pracovníky k povědomí o tom, že se svými vztahy podílejí na pohodě dětí
  • využívat vzájemné spolupráce, důvěry, optimismu a pracovního nasazení všech pracovníků MŠ
  • efektivně využívat zkušeností, připomínek a názorů k plnění záměrů školy, i když v některých případech nelze dosáhnout naprostého konsensu (omezení finanční, legislativní, provozní)
  • zaměřit se na informace k získání finančních prostředků pro rekonstrukci horní zahrady - projekty
  • dbát na profesní rozvoj pedagogů
  • podporovat morální hodnoty, empatii, toleranci – vytvoření vlastního „morálního kodexu“
  • pokračovat v dodržování tradic a návratu k přírodě, posilovat vzpomínky – říkat si, co bylo fajn

3.6 Personální zajištění

V mateřské škole nyní pracuje 7 učitelek, 1 učitel a 1 asistent pedagoga. Všichni mají požadovanou kvalifikaci.

Pedagogové se vzdělávají podle potřeb seberealizace, podporovány ředitelkou školy.

Pedagogové jednají, chovají se a pracují v souladu se společenskými pravidly a pedagogickými a metodickými zásadami výchovy a vzdělávání předškolních dětí.

Záměry:

  • podporovat tým pedagogů v profesním rozvoji – semináře, samostudium, odborné přednášky v MŠ a aplikace získaných poznatků, dovedností a znalostí v praxi
  • maximálně komunikovat na všech organizačních stupních a naslouchat názorům ostatních
  • využívat osvědčené aktivity, metody, formy, způsoby, atd. a hledat stále nové, zajímavé, přitažlivé

3.7 Spoluúčast rodičů

Úzká spolupráce s rodinou je naší hlavní myšlenkou, o to se snažíme již při adaptaci dítěte.

Na začátku roku informativní schůzkou s rodiči a společným výletem.

Rodiče mají možnost podílet se na dění v mateřské škole, účastnit se různých programů, odborně zaměřených setkávání a jsou o dění ve škole pravidelně a dostatečně informováni ve vitríně při vstupu, na nástěnkách v šatnách, na webových stránkách školy. Pro rychlou komunikaci o běžném i nečekaném dění budou rodiče informováni prostřednictvím nového PC programu „Naše mš“. Mají k dispozici zapůjčení odborné literatury a časopisů, které jim pomáhají ve výchově dětí. Chráníme soukromí rodiny i zachováváme diskrétnost v jejích svěřených záležitostech. Kromě denních rozhovorů s pedagogy mají rodiče možnost domluvit si schůzku a najít společné řešení vzniklého problému.

 

Záměry:

  • dalším vzděláváním a dokázáním odborných znalostí pedagogických pracovníků přesvědčit rodiče o kvalitě poskytovaných informací a nutnosti je nepodceňovat (názory na školní zralost, doporučení vyšetření specialistou, pomoc při odstraňování některých problémů – např. výchovných, atd.)
  • vytvořit dostatečný informační i komunikační systém, založený na vzájemné důvěře, pomoci a podpoře

Spolupráce se ZŠ

Snažíme se vytvářet možnosti vzájemného poznávání. Předškoláci se mohou zúčastnit vyučovací hodiny v ZŠ - vyzkoušet si být na chvíli školákem.

Záměry:

  • hledat další možnosti spolupráce (např. možnost využití tělocvičny v zimních měsících)

 

3.8 Spolupráce s veřejností

Již několik let spolupracujeme s Domem s pečovatelskou službou, s kterým naše škola sousedí. Při vzájemném setkávání se děti učí toleranci a úctě ke stáří – pomoci, zhotovit dárky, rozveselit zazpíváním.

Předškoláci navštěvují Městskou knihovnu, její dětské oddělení, kde jsou pro ně připraveny besedy. Zapůjčené knihy si čteme při relaxaci, čímž podporujeme čtenářskou gramotnost.

Různé výlety a návštěvy doplňují vzdělávací program školy – divadla, koncerty, Městská policie, Hasiči, Kino, Záchranná služba, zvířátka ze ZOO Borovany, kobylka a dravci na zahradě školy.

Ve spolupráci s Městským divadlem se zúčastňujeme „Zpívání u vánočního stromu“na Náměstí Svornosti.

Škola též spolupracuje s odborníky v oblasti péče o dítě – PPP, SPC, Spirála.

Záměry:

  • zařazovat preventivní programy a tím minimalizovat riziková místa při výchově a vzdělávání dětí
  • hledat kontakty, které by umožnily další prožitkové učení – předvedení profese rodičů (kadeřnice, truhlář, švadlena,..)

 3.9 Spolupráce se zřizovatelem

Ředitelka pravidelně informuje organizační odbory o svých záměrech i potřebách školy, předkládá rozbor hospodaření, výroční zprávu.

Záměry:

o hledat nové prostředky k zviditelnění práce školy

3.10 Podmínky pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami

Požadavky rodičů dětí se speciálními vzdělávacími potřebami respektujeme a snažíme se vytvořit podmínky pro daný typ speciální péče dle stanovené diagnózy odborného lékaře.

Spolupracujeme se Speciálně pedagogickým centrem v Českých Budějovicích, s PPP v Českém Krumlově.

Vzdělávací obsah je upraven dle potřeb v individuálním plánu a konzultován s odborníky.

3.11 Podmínky vzdělávání dětí nadaných

Podporovat a rozvíjet tyto děti bude individuálně i asistent pedagoga

nabízíme podporující hračky, pomůcky a činnosti

v TVP je blíže specifikována podpora těchto dětí a možnost jejich cíleného rozvoj.

3.12 Podmínky vzdělávání dětí od 2 do 3 let

  1. 4. ORGANIZACE VZDĚLÁVÁNÍ

 

Naše škola je přízemní dlouhá budova rozdělená chodbou na dvě části. Na jih jsou situovány všechny 4 třídy s WC a umývárnami, rozlišené základními barvami a ředitelna.

Druhou stranu tvoří kuchyně s jídelnou, kancelář vedoucí ŠJ a sborovna.

Informační systém chodby – silnice se značkami – dobře navede rodiče i děti do tříd.

Každá třída má zachovaný prostor pro tělovýchovné chvilky, nábytek pro zajištění spoluúčasti dítěte při výběru her, výtvarný koutek, rozvíjející jemnou motoriku, představivost a tvořivost dítěte a dětskou knihovnu. Z každé třídy se dá vyjít na terasu, která slouží ke hrám, svačinkám i sportování dětí. Její střední otevřenou část využíváme jako jeviště při zahradních slavnostech. Terasa je částečně zrekonstruovaná,zřizovatel má v plánu ji dokončit.

Charakteristika jednotlivých tříd

Škola má kapacitu 112 míst, 3 třídy s počtem dětí do 28. Od 1. 9.2017 úspěšně běží třída pro 20 dětí ve věku 2 -3 roky. Pravidla soužití jsou řešena formou různých vyvěšených piktogramů, které si děti vytvářejí společně s pedagogy.

Počty dětí ve třídě,  zařazení dětí do tříd, metody a formy práce pedagogů se řídí aktuální situací přijatých dětí.

 

Záměry:

  • všemožně se snažit snížit počet zapsaných dětí do jedné třídy na 20
  • obměňovat a doplňovat hry, hračky, didaktické pomůcky, sportovní náčiní i nářadí
  • pokračovat s dětmi s prací na zahradě

 

 

 4.1 Distanční vzdělávání

V případě distanční výuky probíhá spolupráce rodičů a dětí za pomoci aplikace NAŠE MŠ.

 

 

  1. CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU

 

5.1.Filosofie školy

„Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce“

                                                                                                          Robert Fulghum

O všechno se rozděl.

Hraj fér.

Nikoho nebij.

Vracej věci tam, kde jsi je našel.

Uklízej po sobě.

Neber nic, co ti nepatří.

Když někomu ublížíš, řekni „promiň.“

Před jídlem si umyj ruce.

Žij vyrovnaně – trochu se uč a trochu přemýšlej a každý den trochu maluj a kresli a zpívej a tancuj a hraj si a pracuj.

Každý den odpoledne si zdřímni.

Když vyrazíš do světa, dávej pozor na auta, chytni se někoho za ruku a drž se s ostatními pohromadě.

Nepřestávej žasnout.

A nikdy nezapomeň na dětské obrázkové knížky a první slovo, které ses naučil – největší slovo ze všech – „DÍVEJ SE.

 

5.2 Cíle a záměry školy

 

 

  • motivovat dítě k aktivnímu poznávání okolního světa, povzbuzovat jeho chuť k učení, tvořivosti a zájmu poznávat nové, přibližovat normy a hodnoty naší společností uznávané
  • umožnit dítěti prožít den v mateřské škole plný radosti, volnosti a nevšedních zážitků
  • spokojenost dětí, rodičů a zaměstnanců

 

  • vzdělávání dětí maximálně přizpůsobovat jejich vývojovým fyziologickým, kognitivním, sociálním a emocionálním potřebám
  • vytvářet optimální podmínky, v prostředí přirozeném dětskému věku, k rozvoji osobnosti každého dítěte, i dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, dětí nadaných
  • vytvářet kamarádské a přátelské prostředí, ve kterém se dítě bude cítit jistě, bezpečně, radostně a spokojeně
  • rozvíjet děti v oblasti psychické, fyzické a sociální, aby před vstupem do ZŠ byly jedinečnou samostatnou osobností, schopnou s uspokojením zvládat takové nároky života, které jsou na ně běžně kladeny a zároveň i ty, které ho v budoucnu nevyhnutelně čekají
  • v podpovat a rozvíjet sebevědomí dítěte, jeho samostatnost, uvědomění si odpovědnosti za své chování, učíme je zdravému životnímu stylu
  • v upřednostňovat poznávání všemi smysly, rozvíjíme přirozený pohyb v přírodě s uvědoměním si potřeby její ochrany, podporujeme rozvoj komunikativních dovedností
  • v snažit se o to, aby děti byly šťastné a spokojené, cítily se bezpečně, zažívaly pocity úspěchu, respektujeme jejich individualitu
  • v udržujeme dobrou spolupráci s rodiči ve vzájemné důvěře a otevřenosti

 

5.3 Formy a metody vzdělávání, cesta k cílům a záměrům školy, metody a formy vzdělávání

 

  • vzdělávání dětí maximálně přizpůsobovat jejich vývojovým fyziologickým, kognitivním, sociálním a emocionálním potřebám
  • vytvářet optimální podmínky, v prostředí přirozeném dětskému věku, k rozvoji osobnosti každého dítěte, i dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, dětí nadaných
  • vytvářet kamarádské a přátelské prostředí, ve kterém se dítě bude cítit jistě, bezpečně, radostně a spokojeně

 

 

  • respektovat individualitu dětí, každému dítěti poskytovat pomoc a podporu v míře, kterou individuálně potřebuje, a v kvalitě, která mu vyhovuje, vycházet ze znalosti aktuálního stavu vývoje dítěte; zajistit, aby pedagogické aktivity probíhaly v rozsahu potřeb jednotlivých dětí
  • uplatňovat širokou škálu metod a forem vzděláváni
  • vhodně využívat prožitkové a kooperativní učení hrou a činnostmi dětí, které jsou založeny na přímých zážitcích dětí, podporují jejich zvídavost a potřebu objevovat, podněcují radost z učení a zájem poznávat nové a získávat další dovednosti. Prožitkové učení má tyto znaky:

 

  • spontaneita - děti nabízené aktivity realizují na základě vlastní aktivity, vlastního rozhodnutí
  • objevnost - děti mají možnost experimentovat, objevovat a nalézat nové řešení
  • komunikativnost - děti se domlouvají ve dvojici nebo skupině, rozhodují kdo, co, jak
  • aktivita a tvořivost - nepředkládat dětem hotové návody a postupy, podporovat prostředí bohaté na podněty, různorodé materiály a pomůcky
  • celostnost - využití všech smyslů při činnostech dětí (Piaget: "dítě myslí rukama")
  • uplatňovat situační učení - vytvářet a využívat situací, dítě se učí dovednostem a poznatkům v okamžiku, kdy to potřebuje a lépe pochopí jejich smysl
  • spontánní sociální učení - ve všech činnostech a situacích v průběhu celého dne poskytovat dítěti vzory chování a postojů, které jsou vhodné k nápodobě
  • ve vzdělávání jsou uplatňovány aktivity spontánní i řízené, které jsou vzájemně provázané a vyvážené, činnosti probíhají ve skupinách i individuálně
  • vzdělávání dětí přizpůsobovat vývojovým fyziologickým, sociálním, kognitivním a emocionálním potřebám dětí
  • podporovat dětskou zvídavost, potřebu objevovat i radost dítěte z učení
  • dětem poskytovat podporu a pomoc, kterou individuálně potřebují
  • snažit se poskytovat takové vzory chování a postojů vhodných k nápodobě
  • dbát na vyváženost aktivit spontánních i řízených, vzájemně provázaných, v poměru odpovídajícím potřebám a možnostem dětí
  • na cestě k našim cílům využívat učení hrou a metody prožitkového a kooperativního učení
  • uplatňovat integrovaný přístup ve vzdělávání
  • za nejvhodnější metodu vzdělávání považujeme přímé zážitky dětí, tedy prožitkové a kooperační učení, které podporuje dětskou zvídavost, touhu objevovat a radovat se z nového.
  • děti k činnostem motivovat, aby byl vzbuzen jejich zájem, dětem je poskytnuto dostatek času k dokončení činnosti
  • umožnit manipulovat s přírodním materiálem
  • při komunikaci poskytnout dostatek času na vyjádření, nechat je domluvit, nedokončovat za ně věty
  • zapojovat všechny smysly
  • využívat metodu situačního učení, založeného na vytváření modelových a využívat nahodilých situací, které poskytují dítěti srozumitelné praktické ukázky životních souvislostí tak, kdy se dítě učí dovednostem a získává nové zkušenosti
  • významnou roli v procesu učení sehrává spontánní sociální učení, založené na principu přirozené nápodoby, proto ve všech činnostech a situacích volit takové postoje a vzory chování, které jsou vhodné k nápodobě

 

5.4 Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami

Požadavky rodičů dětí se speciálními vzdělávacími potřebami respektujeme a snažíme se vytvořit podmínky pro daný typ speciální péče dle stanovené diagnózy odborného lékaře. Spolupracujeme se Speciálně pedagogickým centrem v Českých Budějovicích, s PPP v Českém Krumlově.

Vzdělávací obsah je upraven dle potřeb v individuálním plánu a konzultován s odborníky.

Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami

Cíle a záměry předškolního vzdělávání jsou pro vzdělávání všech dětí společné. Při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami je přizpůsobují učitelky tak, aby maximálně vyhovovaly dětem, jejich potřebám i možnostem. Snahou pedagogů je (stejně jako ve vzdělávání dětí, které speciální vzdělávací potřeby nemají) vytvoření optimálních podmínek k rozvoji osobnosti každého dítěte, k učení i ke komunikaci s ostatními a pomoci mu, aby dosáhlo co největší samostatnosti. Účelem podpory vzdělávání těchto dětí je plné zapojení a maximální využití vzdělávacího potenciálu každého dítěte s ohledem na jeho individuální možnosti a schopnosti. Při vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami učitel zahrnuje do svých vzdělávacích strategií podpůrná opatření. Důležitou podmínkou úspěšnosti je nejen volba vhodných (potřebám dětí odpovídajících) vzdělávacích metod a prostředků, které jsou v souladu se stanovenými podpůrnými opatřeními, ale i uplatňování vysoce profesionálních postojů učitelů i ostatních pracovníků, kteří se na péči o dítě a jeho vzdělávání podílejí. Rozvoj osobnosti dítěte závisí na citlivém a přiměřeném působení okolí. Proto se snažíme vytvářet podmínky pro jejich pozitivní přijetí. K tomu je nutné navázat úzkou spolupráci s rodiči všech dětí, citlivě s nimi komunikovat a předávat potřebné informace. Při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami spolupracuje učitel s dalšími odborníky, využívá služby školských poradenských zařízení.

 

Jazyková příprava dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka

 

Podpůrným materiálem při vzdělávání dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka je Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro povinné předškolní vzdělávání, který lze využívat při individualizované práci s dětmi s nedostatečnou znalostí českého jazyka již od nástupu do mateřské školy.

 

Vzdělávání dětí nadaných

 

Mateřská škola vytváří podmínky k co největšímu využití potenciálu každého dítěte s ohledem na jeho individuální možnosti. To platí i pro vzdělávání dětí nadaných. Dítě, které vykazuje známky nadání, je dále podporováno, je stimulován rozvoj jeho potenciálu včetně různých druhů nadání. Mateřská škola zajistí realizaci všech stanovených podpůrných opatření pro podporu nadání podle individuálních vzdělávacích potřeb dětí. Při vzdělávání dětí nadaných spolupracuje učitel s dalšími odborníky, využívá služby školských poradenských zařízení.

 

 

Vzdělávání dětí od dvou do tří let

 

Cíle a záměry předškolního vzdělávání jsou vhodné i pro vzdělávání dětí od dvou do tří let. Dvouleté dítě projevuje velkou touhu po poznání, experimentuje, objevuje. Poznává všemi smysly. Vymezuje se vůči ostatním, osamostatňuje se, bývá egocentrické. Neorientuje se v prostoru a čase, žije přítomností a situacemi, které ji naplňují. V pohybových aktivitách je méně obratné. Má méně zkušeností. Pro dvouleté dítě je zařazení do mateřské školy nejčastěji první sociální zkušeností mimo širší rodinu. Obvykle se projevuje silnější potřebou vazby na dospělou osobu. Poznává nové vzorce chování dospělých i vrstevníků, vymezuje si vlastní prostor, přijímá vymezené hranice a nové role. Učitelka zastává velmi významnou pozici, stává se zástupcem rodiče, jistotou a oporou dítěte v běžném dění i v budování 25

 

vztahů s vrstevníky. Dvouleté děti se nejvíce učí nápodobou, situačním učením, vlastním prožitkem a především hrou. Často vyžadují opakování činností, potřebují pravidelné rituály, zpravidla udrží pozornost jen velmi krátkou dobu. Mateřská škola citlivě přizpůsobuje organizaci se střídáním nabídky činností, trénováním návyků a praktických dovedností, ponecháním co největšího prostoru pro volné hry a pohybové aktivity. Dětem dvou až tříletým je věnována péče přiměřená jejich věku.

 

 

 

  1. VZDĚLÁVACÍ OBSAH

 

Vzdělávací obsah je rozdělen do 4 integrovaných bloků, které si podrobněji rozpracovávají pedagogové ve svých třídách, dle aktuálních podmínek.

 

 

6.1. PODZIM ČARUJE - 1. integrovaný blok

 

Časový rozsah: cca 8 -10 týdnů 

 

 CHARAKTERISTIKA  IB

V počátku tohoto integrovaného bloku se zaměřujeme na socializaci dítěte, snažíme se o maximální respektování individuality dítěte a pomáháme při začleňování se do kolektivu dětí, při poznávání prostředí MŠ.  V další části se zaměříme na téma, které přinese činnosti, které souvisí s přírodou, pohybem. Velký důraz budeme klást na pozorování všech znaků podzimu při výletech do přírody. Budeme poznávat to, co nám v tomto období příroda přinesla, budeme pozorovat lidi, stroje, které nám pomáhají při sklizni. Budeme pouštět draka, pracovat s různými přírodninami, různým způsobem zpracovávat dary podzimu. Důležitou součástí tohoto bloku bude i pokračování v adaptačním procesu. Společně s dětmi si vyzdobíme mateřskou školu. Budeme sledovat, jaký vliv má počasí na svět, jak se chráníme před nepohodou, co znamená být zdravý. Prakticky si vyzkoušíme jednoduché pracovní činnosti při práci na školní zahradě. Budeme sledovat přípravu přírody na zimní spánek.

 

VZDĚLÁVACÍ NABÍDKA

 

  • společná diskuse a rozhovory, komentování zážitků a aktivit
  • přirozené i zprostředkované poznávání přírodního okolí, sledování rozmanitostí a změn v přírodě
  • vycházky do přírody
  • hry a praktické činnosti uvádějící dítě do světa lidí, jejich občanského života a práce
  • práce s literárními texty a obrazovým materiálem
  • manipulační činnosti a jednotlivé úkony s předměty, nástroji a materiálem
  • hry pro rozvoj vůle, vytrvalosti
  • příležitosti a činnosti směřující k prevenci úrazů, k prevenci nemoci, nezdravých návyků a závislostí
  • grafické napodobování symbolů
  • přímé pozorování přírodních objektů i jevů, rozhovor o výsledku pozorování
  • činnosti zaměřené k seznamování se s elementárními číselnými a matematickými pojmy
  • námětové hry a činnosti
  • smyslové hry
  • estetické a tvůrčí aktivity (slovesné, výtvarné, dramatické, literární, hudební, pohybové a další)
  • prosociální hry a činnosti
  • kooperativní činnosti
  • logopedická cvičení
  • receptivní slovesné, literární, výtvarné či dramatické činnosti ( poslech pohádek, příběhů, veršů, hudebních skladeb a písní, sledování dramatizací, divadelních scének)

NAŠE ZÁMĚRY A CÍLE

Dítě a jeho tělo

o osvojení si věku přiměřených praktických dovedností

o osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě

o rozvíjení a užívání všech smyslů

o vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu

Dítě a jeho psychika

o rozvíjení komunikativních dovedností

o vytváření základů pro práci s informacemi

o posilování přirozených poznávacích citů

o získávání schopnosti záměrně řídit svoje chování

Dítě a ten druhý

o vytváření prosociálních postojů

o rozvíjení kooperativních dovedností

o podpora rozvoje vlastních zájmů dětí na základě jejich potřeb

 

Dítě a společnost

o seznamování se světem lidí

o rozvíjení společenského a estetického vkusu

o vytváření základů aktivního postoje ke světu

Dítě a svět

o rozvíjení schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám

o pochopení významu životního prostředí, uvědomovat si, že člověk svým chováním ovlivňuje životní prostředí

o praktické užívání technických přístrojů, hraček a dalších předmětů a pomůcek, se kterými se dítě běžně setkává

 

OČEKÁVANÉ VÝSTUPY

 

           Dítě a jeho tělo

  • zachovávání správného držení těla
  • zvládání jednoduché obsluhy a pracovních úkonů
  • rozlišování, co prospívá zdraví a co mu škodí
  • manipulace s předměty denní potřeby
  • doprovázení pohybu zpěvem
  • mít povědomí o významu zdravého stravování

 

Dítě a jeho psychika

  • osvojení komunikace, vedení rozhovoru
  • rozlišování podstatných znaků, postřehnutí změny
  • rozlišování některých obrazných symbolů
  • pojmenovávání většiny toho, čím je obklopeno
  • kreslení s určitým záměrem
  • záměrné pozorování, postřehnutí změny
  • pojmenovávání vlastností předmětů
  • prožívání radosti ze zvládnutého a poznaného
  • utváření citlivého vztahu k živým bytostem, k přírodě i věcem
  • zachycení a vyjádření svých prožitků (slovně, výtvarně, pomocí hudby, hudebně pohybovou či dramatickou improvizací apod.)

Dítě a ten druhý

  • dodržování dohodnutých pravidel
  • spolupráce s ostatními
  • utváření si svého místa v kolektivu

              Dítě a společnost

  • vyjednávání s dětmi i dospělými ve svém okolí, domluvení se na společném řešení
  • mít povědomí o různých nebezpečích v okolí
  • zachycování skutečnosti ze svého okolí a vyjadřování své představy pomocí různých výtvarných technik
  • zapojování se do dění v MŠ
  • vyjádření a zhodnocení zážitků

Dítě a svět

  • mít elementární poznatky o přírodě
  • všímání si změn a dění v nejbližším okolí
  • zvládání běžných činností a požadavků na dítě kladených
  • citlivost k živým bytostem vnímání koloběhu života

 

 

V ÚROVNI KOMPETENCÍ

 

1.Kompetence k učení

  • získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích
  • má elementární poznatky o světě přírody

 

2.Kompetence k řešení problémů

  • problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti, postupuje cestou pokusu a omylu, nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch

 

3.Kompetence komunikativní

  • v běžných situacích komunikuje s dětmi i dospělými bez zábran a ostychu, dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity

 

4.Kompetence sociální a personální

  • rozhoduje o svých činnostech, umí se vytvořit svůj názor, dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost, ve skupině se dokáže prosadit, ale i se podřídit ve společných činnostech

 

5.Kompetence činnostní a občanské

  • má základní představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami, uvědomuje si, že svým chováním může ovlivnit prostředí, ve kterém žije, váží si práce a úsilí druhých

 

 

 

6.2 PANÍ ZIMA PŘICHÁZÍ – 2. integrovaný blok

 

Časový rozsah: přibližně 10 – 12 týdnů

 

CHARAKTERISTIKA IB

Zimní období je časem společného objevování a vnímání změn nejen v přírodě,

v našem městě, ale také i v prostředí mateřské školy a její zahrady. Konec kalendářního roku provází činnosti, které směřují k naplnění vánočních zvyků a tradic. V tomto období si všímáme charakteristických znaků zimního počasí, očekáváme příchod sv. Martina,

  1. Kateřiny, sv. Barbory,sv. Mikuláše, sv. Lucie a nejvíce se těšíme na oslavu narození Ježíška.

Společné, didakticky motivované činnosti přizpůsobujeme právě pobytu na čerstvém vzduchu, podnikáme vycházky a výlety do okolí, sáňkujeme, provádíme pokusy se sněhem a ledem, stavíme sněhuláky nebo sněhové příbytky. Nezapomeneme sypat ptáčkům do krmítek na školní zahradě a přichystáme krmení (podzimní plody – kaštany, žaludy...) pro volně žijící zvířata v lese.

     Vánoce jsou svátky klidu a pohody, a proto si s chutí užíváme tento adventní čas spolu. Hrajeme vánoční pohádky, čteme vánoční příběhy, posloucháme a zpíváme zimní písně a koledy, navštěvujeme svátečně vyzdobené město, sdělujeme si svá přání a posilujeme tak mezilidské vztahy. Připravujeme tradiční vánoční jarmark, pečeme perníčky, zdobíme školní stromeček vlastnoručně vyrobenými ozdobami a vystavíme náš vyřezávaný dřevěný Betlém před vchod mateřské školy. Společně

s rodiči a dětmi uskutečníme tradiční tvořivé dílničky a dohromady si užijeme sváteční atmosféru. V rámci krumlovského adventního programu se zúčastníme „Zpívání u vánočního stromu“ .

 

 

 

           

 VZDĚLÁVACÍ NABÍDKA

 

  • sezonní činnosti
  • manipulační činnosti
  • výtvarné a pracovní činnosti
  • prosociální interaktivní hry
  • hudebně pohybové činnosti
  • činnosti relaxační a odpočinkové, zajišťující zdravou atmosféru a pohodu prostředí
  • poslech čtených a vyprávěných pohádek a příběhů, návštěva divadelních představení
  • recitace, zpěv, dramatizace
  • pozorování blízkého prostředí a života v něm

 

NAŠE ZÁMĚRY CÍLE

 

Dítě a jeho tělo

 

  • pobytem na zdravém vzduchu budeme posilovat a utužovat zdravý tělesný rozvoj
  • povedeme děti k dodržovámí zásad zdravého životního stylu ( zdravá strava, otužování, pohybové aktivity v přírodě, jógová cvičení)
  • zaměříme se na činnosti, které podporují správné držení tužky nůžek

 

Dítě a jeho psychika

 

  • vhodnými činnostmi se zaměřit na rozvoj slovní zásoby a používání jednoduchých vět a souvětí
  • vést děti k pozornosti a soustředěnosti na činnost
  • podporovat děti v rozvoji tvořivosti a fantazie
  • učit orientai v prostoru a čase
  • rozvíjet základní matematické představy
  • v dětech podvědomí o vlastní sounáležitosti s blízkým prostředím kolemé

 

Dítě a ten druhý

  • posilovat prosociální chování ve vztahu k ostatním
  • vhodným příkladem a přístupem posilovat schopnost řídit své chování

 

Dítě a společnost

  • vést děti k pochopení toho, že každý jednotlivec má v určité společnosti své postavení a svou roli
  • zapojit děti do kulturního dění naší MŠ a našeho města
  • vést děti k úctě a toleranci k ostatním lidem

 

Dítě a svět

 

  • vytvářet povědomí o vlastní sounáležitosti s blízkým prostředím kolem nás
  • přiblížit dětem vánoční tradice a zvyky
  • zkoumat přírodní jevy
  • pozorovat přírodu v zimním období – péče o ptactvo lesní zvěř

 

 

OČEKÁVANÉ VÝSTUPY

 

 

 

Dítě a jeho tělo

 

  • dítě má povědomí o tom, že pobyt venku posiluje a utužuje zdraví
  • uplatňuje zásady zdravého životního stylu
  • umí správně držet tužku a pracovat s nůžkami

 

 

                Dítě a jeho psychika

 

  • mluví gramaticky správně, používá jednoduché věty
  • dokáže se soustředit, udrží pozornost a spolupracuje
  • chápe prostorové vztahy a časové pojmy
  • chápe základní matematické pojmy a vnímá rozdílnosti

Dítě a ten druhý

  • umí řešit konflikty, vyjednávat a dohodnout se s druhým
  • vnímá osobnostní odlišnosti mezi lidmi a učí se toleranci

 

 

 

                  Dítě a společnost

 

  • dítě chápe, že každý má ve společnosti svou roli a umí se zapojit do společných činností
  • Dodržuje společně vytvořená pravidla

 

                  Dítě a svět

 

  • Vnímá důležitost dodrzování tradic a zvyků
  • Je citlivé k živým tvorům a přírodě, která jej obklopuje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V ÚROVNI KOMPETENCÍ

 

 

 

 

1.Kompetence k učení

 

  • učí se hodnotit své pokroky a posuny a dovede ocenit výkon druhého, soustředí se na činnosti, postupuje dle instrukcí, pamatuje si, experimentuje a dokončí zadaný úkol

 

2.Kompetence k řešení problémů

 

 

  • užívá číselných a dalších matematických pojmů, vnímá matematické souvislosti, nevyhýbá se řeešení problémů a vnímá svou schopnost podílet se na zvládnutí situace

 

 

3.Kompetence komunikativní

 

 

  • samostatně vyjadřuje své myšlenky, pocity a postoje, komunikuje bez zábran a ostychu s vrstevníky a dospělými

 

 

4.Kompetence sociální a personální

 

  • dokáže se prosadit, umí se podřídit a uzavírat kompromisy, uvědomuje si důsledky svého chování a jednání, dokáže se bránit projevům násilí

 

5.Kompetence činnostní a občanské

 

Mateřská škola U tří žab

Adresa:
Vyšehrad 168, 381 01 Český Krumlov
Telefon:
+420 380 711 946
Mobil:
+420 724 251 965 - ředitelka
E-mail:
msvysehrad@seznam.cz
WWW:
https://www.utrizab.cz