Mateřská škola Český Krumlov, Vyšehrad 168
ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
„Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce“
Školní vzdělávací program je v platnosti od 1.září 2024 a jeho účinnost je plánována na období 3 let s pravidelnou aktualizací na základě evaluační činnosti. Byl projednán na pedagogické radě dne 27.08.2024.
Vydala: Iveta Garajová- ředitelka MŠ
OBSAH
1 Identifikační údaje o škole
2 Obecná charakteristika školy
3 Podmínky vzdělávání
3.1 Věcné podmínky
3.2 Životospráva a zdravotní péče
3.3 Psychosociální podmínky
3.4 Organizace
3.5 Řízení školy
3.6 Personální zajištění
3.7 Spoluúčast rodičů
3.8 Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
3.8.1 Jazyková příprava dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka
3.9 Vzdělávání dětí nadaných
3.10 Vzdělávání dětí od dvou do tří let
3.11 Spolupráce se ZŠ
3.12 Spolupráce se zřizovatelem
3.13 Spolupráce s veřejností
4 Organizace vzdělávání
4.1 Distanční vzdělávání
5 Charakteristika vzdělávacího programu
6 Vzdělávací obsah
6.1 Integrovaný blok č. 1
6.2 Integrovaný blok č. 2
6.3 Integrovaný blok č. 3
6.4 Integrovaný blok č. 4
7 Evaluační systém
1.IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE
NÁZEV ŠVP PV |
|
Vše, co potřebuji znát jsem se naučil v Mateřské škole |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
NÁZEV ŠKOLY |
|
Mateřská škola, Český Krumlov,Vyšehrad 168 |
|||||
|
|
|
|
|
|
||
SÍDLO ŠKOLY |
|
Vyšehrad 168, Český Krumlov 38101 |
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
KONTAKT |
|
|
tel. 380 711 946, 724 251 965 |
|
|
||
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
||
ŘEDITELKA ŠKOLY |
|
Marie Indrová |
|
|
|
||
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
ZŘIZOVATEL ŠKOLY |
|
Město Český Krumlov |
|
|
|||
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
PLATNOST DOKUMENTU |
|
|
|||||
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
||
KOLEKTIV MATEŘSKÉ ŠKOLY |
|
|
|
|
|
||
|
|
||||||
Marcela Špeilová - zástupkyně ředitelky |
|
||||||
|
|
||||||
tým pedagogických pracovníků ( pedagogové, asistenti pedagoga) |
|
||||||
|
|
||||||
Jiří Hadrava, Desislava Petrova, Federrico Melis - školník, školnice, uklízečka |
|||||||
|
|
||||||
Jaroslava Krchová - vedoucí stravovny |
|
||||||
|
|
||||||
Počty zaměstnanců jsou pohyblivé dle legislativy školství a dalších podmínek. |
|||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
Mateřská škola Český Krumlov, Vyšehrad 168 byla otevřena v roce 1964 v akci „Z“.
Škola je umístěna na kopci, uprostřed 2 zahrad v klidném prostředí obytné čtvrti Vyšehrad a sousedí s DSP Vyšehrad. Dlouhá budova je bezbariérová s čtyřmi prostornými třídami školní jídelnou a kuchyní. Součástí každé třídy jsou umývárny, které vyhovují hygienickým normám. Interiér školy je moderně i netradičně vybaven a doplněn výzdobou hlavně dětské produkce.
Od 1.1.2002 je škola samostatným právním subjektem, příspěvkovou organizací. Tehdy měla kapacitu 100. Zvýšené požadavky ze stran rodičovské veřejnosti dopomohly k přístavbě jídelny a rozšíření šatny, což umožnilo od 14.9.2011 navýšit kapacitu na 112 dětí.
Vybavení školy je postupně modernizováno dle finančních možností zřizovatele.
Na budovu školy bezprostředně navazuje jen částečně zrekonstruovaná velká terasa pro hry, pohybové vyžití, relaxaci, divadelní představení. Prostorná dolní zahrada nabízí velkou nafukovací trampolínu, 2 pískoviště, houpačky, skluzavky a prolézačky, mlhoviště, lanovou pyramidu. Součástí zahrady je velký i velký altán, který slouží k relaxaci, řízeným činnostem a občerstvení dětí. Pro udržení pitného režimu dětí bylo vybudováno pítko s pitnou vodou. Od jara do podzimu je v provozu i domeček s dětským WC. Zahrada je stále doplňována o nové prvky pro maximální využití ve prospěch rozvoje klíčových kompetencí dětí předškolního věku. Na horní zahradě mají děti prostor pro osvojení pravidel silničního provozu – asfaltová silnice pro ježdění na kolech, koloběžkách, odrážedlech, vozítkách. Pohybové vyžití mají děti na housenkové průlezce, houpačce , hrazdě, věži se skluzavkami, balančním můstku a slacklinových lanech.
Poloha naší školy umožňuje vycházky do blízkého i vzdáleného okolí.
Pro naplňování zdravého zdravotního stylu organizujeme vycházky do přírody, seběhnutím z kopce do centra města poznáváme naše město, historii, zámek a důležité budovy.
3.PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ
3.1 Věcné podmínky
Mateřská škola má dostatečně velké prostory. Třídy mají ve svém označení základní barvy. Jsou slunné, rozdělené na místnost se stoly a hernu s kobercem. Ke každé třídě přísluší přípravné kuchyňky a u všech tříd zrekonstruované umývárny se sprchou a toaletami. Prostorové uspořádání vyhovuje nejrůznějším skupinovým i individuálním činnostem dětí. Nábytek ve všech třídách je uspořádán tak, aby umožnil dětem samostatnou volbu hračky a její následný úklid. Všechny třídy jsou vybaveny stolky a židlemi, s rozměry vzhledem k věku dětí. Třídy jsou vybaveny dostatkem hraček a pomůcek, které jsou stále doplňovány a obměňovány. Každá třída má vytvořeny různé hrací koutky s nabídkou hraček a pomůcek zařízené dle věku dětí. Vybavení hračkami odpovídá počtu dětí i jejich věku, hračky jsou umístěny tak, aby je děti dobře viděly a mohly si je samostatně brát dle stanovených pravidel. Ve všech třídách je dostatek pomůcek a materiálu pro výtvarné a pracovní činnosti. Všechny třídy jsou vybaveny hudebním nástrojem (klavír, kytara), radiomagnetofonem s CD přehrávačem. Digitální gramotnost dětí podporuje data projektor ve společných prostorách jídelny MŠ, nootebook v každé třídě a další pomůcky. V šatnách jsou lavičky a skříňky s věšáky k uložení oblečení a obuvi dětí.
Vstupní chodba, chodby a šatny jsou využívány pro prezentaci dětských prací a výrobků. Nové informační tabule před vchodem do a MŠ nástěnky v šatnách jednotlivých tříd jsou jedním z informačních zdrojů pro rodiče dětí. Didaktické pomůcky jsou průběžně dle potřeb a nabídky doplňovány. Mateřská škola má jednu barevnou tiskárnu a 2 tiskárny černobílé.
Mateřská škola má webové stránky, které jsou pravidelně aktualizovány a obrazově doplňovány. Dalším komunikačním zdrojem je program pro mateřské školy aplikace NAŠE MŠ, která slouží pro komunikaci s rodiči, jak pro celou MŠ tak pro jednotlivé třídy. V případě potřeby pedagogičtí zaměstnanci prostřednictvím telefonů a SMS zpráv. Pro tyto potřeby byl zakoupen mobilní telefon, který je k dispozici v jídelně MŠ.
Po přístavbě jídelny v r. 2011 jsou prostory MŠ vyhovující. Část jídelny s podiem využíváme ke kulturním akcím pro rodiče, děti i DPS. Tento prostor rádi využíváme ke sportování ,kinu, divadelním představením i hrám. Shrnovací, dřevěná stěna mezi jídelnou a divadelní částí umožňuje využívání prostoru i dvěma skupinám dětí najednou. Ve skladu výtvarných potřeb na konci chodby má škola vlastní pec na vypalování výrobků z hlíny. Tři třídy mají ve svém vybavení pečící troubu.
Sborovna pro pedagogické zaměstnance s počítačem a knihovnou s odbornou a metodickou literaturou je průběžně doplňována literaturou a různým didaktickým materiálem a odbornými časopisy z oblasti pedagogiky a psychologie. Je dobrým zdrojem pro samostudium pedagogů. Bezpečnostní systém-vstup je zajištěn prostřednictvím elektronického zámku a kamerou MŠ se v 8.15 uzavírá. Třídy jsou vybaveny videotelefonem pro možnost otevření MŠ.
Mateřskou školu obklopují dvě zahrady. Vybavení zahradními prvky je řešeno do několika lokalit, aby bylo zajištěno dostatečné vyžití pro všechny děti se zřetelem k zajištění bezpečnosti. Prostorná dolní zahrada nabízí velkou nafukovací trampolínu, 2 pískoviště, houpačky, skluzavky a prolézačky, mlhoviště, lanovou pyramidu. Součástí zahrady je velký i velký altán, který slouží k relaxaci, řízeným činnostem a občerstvení dětí. Pro udržení pitného režimu dětí bylo vybudováno pítko s pitnou vodou. Od jara do podzimu je v provozu i domeček s dětským WC. Zahrada je stále doplňována o nové prvky pro maximální využití ve prospěch rozvoje klíčových kompetencí dětí předškolního věku. Na horní zahradě mají děti prostor pro osvojení pravidel silničního provozu – asfaltová silnice pro ježdění na kolech, koloběžkách, odrážedlech, vozítkách. Pohybové vyžití mají děti na housenkové průlezce, houpačce , hrazdě, věži se skluzavkami, balančním můstku a slacklinových lanech.
Pro pěstitelské činnosti dětí byly nově vybudovány vyvýšené záhony. Do zahrady byl umístěn hmyzí hotel. V plánu je další doplňování Postupně chceme vytvářet různá zákoutí s dalšími stinnými místy pro možnost pobytu dětí v teplých letních měsících. Záměrem je vybudování venkovní učebny. Hračky pro hry na zahradě jsou stále doplňovány a obměňovány dle potřeby. Zařízení zahrady je pravidelně kontrolováno revizním technikem. Údržbu zahrady, péči o zahradní zeleň, sekání zahrady a čistotu v okolí budovy mateřské školy zajišťuje zahradník.
Všechny vnitřní i venkovní prostory jsou přizpůsobeny antropometrickým požadavkům, odpovídají počtu dětí, jsou zdravotně nezávadné a bezpečné a jsou estetického vzhledu. Splňují bezpečnostní a hygienické normy dle platných předpisů (týkajících se např. čistoty, teploty, osvětlení, apod.). Děti se podílejí na výzdobě interiéru mateřské školy.
Záměry:
dle prostorových, finančních, kompetenčních, organizačních, legislativních, časových a personálních možností:
3.2 Životospráva a zdravotní péče
Mateřská škola je vstřícná při řešení problémů s omezením konzumace některých potravin u dětí, které mají diagnostikovány různé potravinové alergie, vychází z platné legislativy a postupuje dle daných doporučení.
Záměry:
3.3 Psychosociální podmínky
Záměry:
o vytvořit dobrou komunikaci a spolupráci s rodinou při nástupu dítěte do mateřské školy
o snažit se o vzájemnou důvěru
o samostudiem či DVPP získávat nové poznatky o vhodných metodách efektivní komunikace
3.4 Organizace chodu školy
Harmonogram dne je specifický pro každou třídu a je zpracován v TVP. Odpočívání dětí nemá pevný režim, je řízeno potřebami dítěte, pevná je pouze doba odpolední svačiny. Poté je využíván hlavně pobyt na zahradě ke spontánním i řízeným činnostem, většinou individuálním.
V případě výletů je organizace dne přizpůsobena daným potřebám.
Záměry:
3.5 Řízení školy
Pravidla a kompetence zaměstnanců školy vymezuje Organizační řád a směrnice ředitelky. Týmová práce, respektování a vzájemná spolupráce jsou nedílnou součástí při vytváření prostředí přátelství, důvěry a otevřenosti. Ředitelka dává prostor pro spoluúčast při řízení všem zaměstnancům, jejich názory přijímá a umožňuje spolurozhodování.
ŠVP PV je výsledkem celého týmu školy, tedy i provozních zaměstnanců, vychází z hodnocení školy.
Na akcích pro rodiče se v různé míře podílejí všichni zaměstnanci školy.
Škola spolupracuje se zřizovatelem, PPP, SPC, ZŠ, ZUŠ, Městskou knihovnou
Záměry:
3.6 Personální zajištění
V mateřské škole nyní pracuje 7 učitelek, 1 učitel a 1 asistent pedagoga. Všichni mají požadovanou kvalifikaci.
Pedagogové se vzdělávají podle potřeb seberealizace, podporovány ředitelkou školy.
Pedagogové jednají, chovají se a pracují v souladu se společenskými pravidly a pedagogickými a metodickými zásadami výchovy a vzdělávání předškolních dětí.
Záměry:
3.7 Spoluúčast rodičů
Úzká spolupráce s rodinou je naší hlavní myšlenkou, o to se snažíme již při adaptaci dítěte.
Na začátku roku informativní schůzkou s rodiči a společným výletem.
Rodiče mají možnost podílet se na dění v mateřské škole, účastnit se různých programů, odborně zaměřených setkávání a jsou o dění ve škole pravidelně a dostatečně informováni ve vitríně při vstupu, na nástěnkách v šatnách, na webových stránkách školy. Pro rychlou komunikaci o běžném i nečekaném dění budou rodiče informováni prostřednictvím nového PC programu „Naše mš“. Mají k dispozici zapůjčení odborné literatury a časopisů, které jim pomáhají ve výchově dětí. Chráníme soukromí rodiny i zachováváme diskrétnost v jejích svěřených záležitostech. Kromě denních rozhovorů s pedagogy mají rodiče možnost domluvit si schůzku a najít společné řešení vzniklého problému.
Záměry:
Spolupráce se ZŠ
Snažíme se vytvářet možnosti vzájemného poznávání. Předškoláci se mohou zúčastnit vyučovací hodiny v ZŠ - vyzkoušet si být na chvíli školákem.
Záměry:
3.8 Spolupráce s veřejností
Již několik let spolupracujeme s Domem s pečovatelskou službou, s kterým naše škola sousedí. Při vzájemném setkávání se děti učí toleranci a úctě ke stáří – pomoci, zhotovit dárky, rozveselit zazpíváním.
Předškoláci navštěvují Městskou knihovnu, její dětské oddělení, kde jsou pro ně připraveny besedy. Zapůjčené knihy si čteme při relaxaci, čímž podporujeme čtenářskou gramotnost.
Různé výlety a návštěvy doplňují vzdělávací program školy – divadla, koncerty, Městská policie, Hasiči, Kino, Záchranná služba, zvířátka ze ZOO Borovany, kobylka a dravci na zahradě školy.
Ve spolupráci s Městským divadlem se zúčastňujeme „Zpívání u vánočního stromu“na Náměstí Svornosti.
Škola též spolupracuje s odborníky v oblasti péče o dítě – PPP, SPC, Spirála.
Záměry:
3.9 Spolupráce se zřizovatelem
Ředitelka pravidelně informuje organizační odbory o svých záměrech i potřebách školy, předkládá rozbor hospodaření, výroční zprávu.
Záměry:
o hledat nové prostředky k zviditelnění práce školy
3.10 Podmínky pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Požadavky rodičů dětí se speciálními vzdělávacími potřebami respektujeme a snažíme se vytvořit podmínky pro daný typ speciální péče dle stanovené diagnózy odborného lékaře.
Spolupracujeme se Speciálně pedagogickým centrem v Českých Budějovicích, s PPP v Českém Krumlově.
Vzdělávací obsah je upraven dle potřeb v individuálním plánu a konzultován s odborníky.
3.11 Podmínky vzdělávání dětí nadaných
Podporovat a rozvíjet tyto děti bude individuálně i asistent pedagoga
nabízíme podporující hračky, pomůcky a činnosti
v TVP je blíže specifikována podpora těchto dětí a možnost jejich cíleného rozvoj.
3.12 Podmínky vzdělávání dětí od 2 do 3 let
Naše škola je přízemní dlouhá budova rozdělená chodbou na dvě části. Na jih jsou situovány všechny 4 třídy s WC a umývárnami, rozlišené základními barvami a ředitelna.
Druhou stranu tvoří kuchyně s jídelnou, kancelář vedoucí ŠJ a sborovna.
Informační systém chodby – silnice se značkami – dobře navede rodiče i děti do tříd.
Každá třída má zachovaný prostor pro tělovýchovné chvilky, nábytek pro zajištění spoluúčasti dítěte při výběru her, výtvarný koutek, rozvíjející jemnou motoriku, představivost a tvořivost dítěte a dětskou knihovnu. Z každé třídy se dá vyjít na terasu, která slouží ke hrám, svačinkám i sportování dětí. Její střední otevřenou část využíváme jako jeviště při zahradních slavnostech. Terasa je částečně zrekonstruovaná,zřizovatel má v plánu ji dokončit.
Charakteristika jednotlivých tříd
Škola má kapacitu 112 míst, 3 třídy s počtem dětí do 28. Od 1. 9.2017 úspěšně běží třída pro 20 dětí ve věku 2 -3 roky. Pravidla soužití jsou řešena formou různých vyvěšených piktogramů, které si děti vytvářejí společně s pedagogy.
Počty dětí ve třídě, zařazení dětí do tříd, metody a formy práce pedagogů se řídí aktuální situací přijatých dětí.
Záměry:
4.1 Distanční vzdělávání
V případě distanční výuky probíhá spolupráce rodičů a dětí za pomoci aplikace NAŠE MŠ.
5.1.Filosofie školy
„Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce“
Robert Fulghum
O všechno se rozděl.
Hraj fér.
Nikoho nebij.
Vracej věci tam, kde jsi je našel.
Uklízej po sobě.
Neber nic, co ti nepatří.
Když někomu ublížíš, řekni „promiň.“
Před jídlem si umyj ruce.
Žij vyrovnaně – trochu se uč a trochu přemýšlej a každý den trochu maluj a kresli a zpívej a tancuj a hraj si a pracuj.
Každý den odpoledne si zdřímni.
Když vyrazíš do světa, dávej pozor na auta, chytni se někoho za ruku a drž se s ostatními pohromadě.
Nepřestávej žasnout.
A nikdy nezapomeň na dětské obrázkové knížky a první slovo, které ses naučil – největší slovo ze všech – „DÍVEJ SE.
5.2 Cíle a záměry školy
5.3 Formy a metody vzdělávání, cesta k cílům a záměrům školy, metody a formy vzdělávání
5.4 Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Požadavky rodičů dětí se speciálními vzdělávacími potřebami respektujeme a snažíme se vytvořit podmínky pro daný typ speciální péče dle stanovené diagnózy odborného lékaře. Spolupracujeme se Speciálně pedagogickým centrem v Českých Budějovicích, s PPP v Českém Krumlově.
Vzdělávací obsah je upraven dle potřeb v individuálním plánu a konzultován s odborníky.
Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Cíle a záměry předškolního vzdělávání jsou pro vzdělávání všech dětí společné. Při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami je přizpůsobují učitelky tak, aby maximálně vyhovovaly dětem, jejich potřebám i možnostem. Snahou pedagogů je (stejně jako ve vzdělávání dětí, které speciální vzdělávací potřeby nemají) vytvoření optimálních podmínek k rozvoji osobnosti každého dítěte, k učení i ke komunikaci s ostatními a pomoci mu, aby dosáhlo co největší samostatnosti. Účelem podpory vzdělávání těchto dětí je plné zapojení a maximální využití vzdělávacího potenciálu každého dítěte s ohledem na jeho individuální možnosti a schopnosti. Při vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami učitel zahrnuje do svých vzdělávacích strategií podpůrná opatření. Důležitou podmínkou úspěšnosti je nejen volba vhodných (potřebám dětí odpovídajících) vzdělávacích metod a prostředků, které jsou v souladu se stanovenými podpůrnými opatřeními, ale i uplatňování vysoce profesionálních postojů učitelů i ostatních pracovníků, kteří se na péči o dítě a jeho vzdělávání podílejí. Rozvoj osobnosti dítěte závisí na citlivém a přiměřeném působení okolí. Proto se snažíme vytvářet podmínky pro jejich pozitivní přijetí. K tomu je nutné navázat úzkou spolupráci s rodiči všech dětí, citlivě s nimi komunikovat a předávat potřebné informace. Při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami spolupracuje učitel s dalšími odborníky, využívá služby školských poradenských zařízení.
Jazyková příprava dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka
Podpůrným materiálem při vzdělávání dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka je Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro povinné předškolní vzdělávání, který lze využívat při individualizované práci s dětmi s nedostatečnou znalostí českého jazyka již od nástupu do mateřské školy.
Vzdělávání dětí nadaných
Mateřská škola vytváří podmínky k co největšímu využití potenciálu každého dítěte s ohledem na jeho individuální možnosti. To platí i pro vzdělávání dětí nadaných. Dítě, které vykazuje známky nadání, je dále podporováno, je stimulován rozvoj jeho potenciálu včetně různých druhů nadání. Mateřská škola zajistí realizaci všech stanovených podpůrných opatření pro podporu nadání podle individuálních vzdělávacích potřeb dětí. Při vzdělávání dětí nadaných spolupracuje učitel s dalšími odborníky, využívá služby školských poradenských zařízení.
Vzdělávání dětí od dvou do tří let
Cíle a záměry předškolního vzdělávání jsou vhodné i pro vzdělávání dětí od dvou do tří let. Dvouleté dítě projevuje velkou touhu po poznání, experimentuje, objevuje. Poznává všemi smysly. Vymezuje se vůči ostatním, osamostatňuje se, bývá egocentrické. Neorientuje se v prostoru a čase, žije přítomností a situacemi, které ji naplňují. V pohybových aktivitách je méně obratné. Má méně zkušeností. Pro dvouleté dítě je zařazení do mateřské školy nejčastěji první sociální zkušeností mimo širší rodinu. Obvykle se projevuje silnější potřebou vazby na dospělou osobu. Poznává nové vzorce chování dospělých i vrstevníků, vymezuje si vlastní prostor, přijímá vymezené hranice a nové role. Učitelka zastává velmi významnou pozici, stává se zástupcem rodiče, jistotou a oporou dítěte v běžném dění i v budování 25
vztahů s vrstevníky. Dvouleté děti se nejvíce učí nápodobou, situačním učením, vlastním prožitkem a především hrou. Často vyžadují opakování činností, potřebují pravidelné rituály, zpravidla udrží pozornost jen velmi krátkou dobu. Mateřská škola citlivě přizpůsobuje organizaci se střídáním nabídky činností, trénováním návyků a praktických dovedností, ponecháním co největšího prostoru pro volné hry a pohybové aktivity. Dětem dvou až tříletým je věnována péče přiměřená jejich věku.
Vzdělávací obsah je rozdělen do 4 integrovaných bloků, které si podrobněji rozpracovávají pedagogové ve svých třídách, dle aktuálních podmínek.
6.1. PODZIM ČARUJE - 1. integrovaný blok
Časový rozsah: cca 8 -10 týdnů
CHARAKTERISTIKA IB
V počátku tohoto integrovaného bloku se zaměřujeme na socializaci dítěte, snažíme se o maximální respektování individuality dítěte a pomáháme při začleňování se do kolektivu dětí, při poznávání prostředí MŠ. V další části se zaměříme na téma, které přinese činnosti, které souvisí s přírodou, pohybem. Velký důraz budeme klást na pozorování všech znaků podzimu při výletech do přírody. Budeme poznávat to, co nám v tomto období příroda přinesla, budeme pozorovat lidi, stroje, které nám pomáhají při sklizni. Budeme pouštět draka, pracovat s různými přírodninami, různým způsobem zpracovávat dary podzimu. Důležitou součástí tohoto bloku bude i pokračování v adaptačním procesu. Společně s dětmi si vyzdobíme mateřskou školu. Budeme sledovat, jaký vliv má počasí na svět, jak se chráníme před nepohodou, co znamená být zdravý. Prakticky si vyzkoušíme jednoduché pracovní činnosti při práci na školní zahradě. Budeme sledovat přípravu přírody na zimní spánek.
VZDĚLÁVACÍ NABÍDKA
NAŠE ZÁMĚRY A CÍLE
Dítě a jeho tělo
o osvojení si věku přiměřených praktických dovedností
o osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
o rozvíjení a užívání všech smyslů
o vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základů zdravého životního stylu
Dítě a jeho psychika
o rozvíjení komunikativních dovedností
o vytváření základů pro práci s informacemi
o posilování přirozených poznávacích citů
o získávání schopnosti záměrně řídit svoje chování
Dítě a ten druhý
o vytváření prosociálních postojů
o rozvíjení kooperativních dovedností
o podpora rozvoje vlastních zájmů dětí na základě jejich potřeb
Dítě a společnost
o seznamování se světem lidí
o rozvíjení společenského a estetického vkusu
o vytváření základů aktivního postoje ke světu
Dítě a svět
o rozvíjení schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám
o pochopení významu životního prostředí, uvědomovat si, že člověk svým chováním ovlivňuje životní prostředí
o praktické užívání technických přístrojů, hraček a dalších předmětů a pomůcek, se kterými se dítě běžně setkává
OČEKÁVANÉ VÝSTUPY
Dítě a jeho tělo
Dítě a jeho psychika
Dítě a ten druhý
Dítě a společnost
Dítě a svět
V ÚROVNI KOMPETENCÍ
1.Kompetence k učení
2.Kompetence k řešení problémů
3.Kompetence komunikativní
4.Kompetence sociální a personální
5.Kompetence činnostní a občanské
6.2 PANÍ ZIMA PŘICHÁZÍ – 2. integrovaný blok
Časový rozsah: přibližně 10 – 12 týdnů
CHARAKTERISTIKA IB
Zimní období je časem společného objevování a vnímání změn nejen v přírodě,
v našem městě, ale také i v prostředí mateřské školy a její zahrady. Konec kalendářního roku provází činnosti, které směřují k naplnění vánočních zvyků a tradic. V tomto období si všímáme charakteristických znaků zimního počasí, očekáváme příchod sv. Martina,
Společné, didakticky motivované činnosti přizpůsobujeme právě pobytu na čerstvém vzduchu, podnikáme vycházky a výlety do okolí, sáňkujeme, provádíme pokusy se sněhem a ledem, stavíme sněhuláky nebo sněhové příbytky. Nezapomeneme sypat ptáčkům do krmítek na školní zahradě a přichystáme krmení (podzimní plody – kaštany, žaludy...) pro volně žijící zvířata v lese.
Vánoce jsou svátky klidu a pohody, a proto si s chutí užíváme tento adventní čas spolu. Hrajeme vánoční pohádky, čteme vánoční příběhy, posloucháme a zpíváme zimní písně a koledy, navštěvujeme svátečně vyzdobené město, sdělujeme si svá přání a posilujeme tak mezilidské vztahy. Připravujeme tradiční vánoční jarmark, pečeme perníčky, zdobíme školní stromeček vlastnoručně vyrobenými ozdobami a vystavíme náš vyřezávaný dřevěný Betlém před vchod mateřské školy. Společně
s rodiči a dětmi uskutečníme tradiční tvořivé dílničky a dohromady si užijeme sváteční atmosféru. V rámci krumlovského adventního programu se zúčastníme „Zpívání u vánočního stromu“ .
VZDĚLÁVACÍ NABÍDKA
NAŠE ZÁMĚRY CÍLE
Dítě a jeho tělo
Dítě a jeho psychika
Dítě a ten druhý
Dítě a společnost
Dítě a svět
OČEKÁVANÉ VÝSTUPY
Dítě a jeho tělo
Dítě a jeho psychika
Dítě a ten druhý
Dítě a společnost
Dítě a svět
V ÚROVNI KOMPETENCÍ
1.Kompetence k učení
2.Kompetence k řešení problémů
3.Kompetence komunikativní
4.Kompetence sociální a personální
5.Kompetence činnostní a občanské